tirsdag 19. juli 2011

På sykkel i midnattsol

Marthe og mamma nyter frokost på kaia i Henningsvær.

Siden vi har hatt noen lange netter i midnattsola i Lofoten har middag og søvn blitt prioritert, så her kommer en oppdatering fra de siste dagene. Fra Flakstad tråkket vi oss nordover til en fortjent ispause i steikende sol på Leknes. Neste stopp ble Lofotr Vikingmuseum på Borg hvor vi tok oss god tid og lærte vikingene å kjenne. Ved sekstiden syklet vi videre til Undstad (en kjent surfestrand) hvor vi spiste og kokte kaffe på primus mens vi sløvet i sola. Klokka gikk og det ble seint før vi kom i gang med dagens siste etappe. Etter fire timer på sykkel med midnattsola i ryggen og månen i front, kom sulten snikende på ny. Vi slo leir ved en fin sandstrand i Rørvik og klokka 02.00 ble middagen servert på senga. Det var en opplevelse å sykle på denna tiden av døgnet i strålende sol, trollske farger og lite trafikk.

Nå nærmet vi oss Vesterålen med stormskritt. Her hadde vi planlagt noen dager hos mor (farmor) i fiskeværet Skipnes sammen med pappa og familie som har tatt turen sørfra. Siden det var meldt ruskevær fremover bestemte vi oss, til tross for mange mil, å nå Skipnes i går kveld.

Gårsdagen startet tidlig med et friskt morgenbad før vi tok en avstikker til Henningsvær. Heldige som vi er, kunne vi sitte på bryggekanten og nyte ferske reker til frokost i sommervarmen. Etter en titt i Kabelvåg ventet ispause i Svolvær. Takket være hyggelige og behjelpelige karer på G-sport og Skandinavisk fikk syklene stell mens vi kikket oss rundt i byen. Ruta videre gikk til Fiskebøl, ferge til Melbu og videre til Stokmarknes. Deretter valgte vi å sykle langs Eidsfjorden til Frøskeland og ut til Skjelfjorden. Etter 15 mil på sykkelsetet, de siste fem i regn, ankom vi Skjelfjorden rundt kolkka 01.00. Her ble vi hentet av Edmund Juul og pappa i en stor og varm båt og servert kaffe og sjokolade. Det smakte godt!

Klokka var nærmere 02.00 når vi skimtet lyset i kjøkkenvinduet til mor. Nydusja og rene satt vi alle rundt kjøkkenbordet med vin i glasset og fersk sei på tallerkenen. Sviskekompott med krem ventet til dessert. Klokka 04.15 krøyp vi under dyna fornøyd, trøtte og mette:)

Lill Katrin og mamma i Kabelvåg.

Isen nytes i Svolvær.

På fergekaia.

Edmund Juul, pappa og mamma på tur til Skipnes.

Marthe er trøtt, men fornøyd.